۱۳۸۷ آذر ۷, پنجشنبه

ادامه تحصیل حق دانشجو است/ بیانیه کمیته در اعتراض به بازداشت 4 دانشجوی علامه




ماده بیست و ششم اعلامیه جهانی حقوق بشر
"هر کس حق دارد که از آموزش و پرورش بهره مند شود"
چهار دانشجوی دانشگاه علامه که در اعتراض به محرومیت خود از ادامه تحصیل، اقدام به برگزاری تحصن نموده بودند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین انتقال یافتند.
مجید دری، مهدیه گلرو، سعید فیض الله و صادق شجاعی دانشجویانی که پس از اعتراض به تعطیلی نشریات دانشجویی دانشگاه علامه، و برخوردهای امنیتی با تشکل های دانشجویی در اردیبهشت ماه سال ۸۶ از سوی کمیته انضباطی احکام 3 و 4 ترم محرومیت از تحصیل را دریافت کرده بودند، از روز شنبه در دانشکده ادبیات علامه تحصن خود را آغاز نمودند. این دانشجویان در مدت تحصن خود، بارها از سوی مأموران حراست دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سرانجام شامگاه دوشنبه، پس از گذشت 3 روز از زمان اعتصاب، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
حق تحصیل از ابتدایی ترین حقوق شهروندی است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی نیز به رسمیت شناخته شده است، با این حال در سال های اخیر فعالان دانشجویی به سبب فعالیت های منتقدانه خود، از ادامه تحصیل محروم می شوند. این حربه از سوی کمیته های انضباطی به عنوان اهرمی برای فشار بر دانشجویان در جهت متوقف نمودن فعالیتهایشان صورت می گیرد.
در سال های گذشته، صدها دانشجو با احکام کمیته های انضباطی از ادامه تحصیل محروم شده اند.
آنچه مسلم است، بازداشت دانشجویانی که در اقدامی مدنی و مسالمت آمیز ابتدایی ترین حق خود یعنی بازگشت به کلاس درس را طلب می کرده اند، ناقض قوانین داخلی و بین المللی تلقی می شود.
کمیته گزارشگران حقوق بشر، بازداشت 4 دانشجوی دانشگاه علامه را امری غیرقانونی دانسته و آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان را خواستار است.
بدیهی است ادامه بازداشت دانشجویان، نه تنها منجر به خاموش شدن صدای اعتراض آنان نخواهد شد، بلکه افکار عمومی را بیش از پیش در جریان نقض حقوق آنان و سیاستهای غیرقانونی و غیرانسانی حاکم بر محیط دانشگاه، قرار می دهد.
کمیته گزارشگران حقوق بشر

شاکی را به جای متهم بازداشت کرده‌اند


کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه نسبت به دست‌گیری چهار تن از دانش‌جویان محروم از تحصیل دانش‌گاه علامه طباطبایی اعتراض کرد.
حسن اسدی زیدآبادی سخن‌گوی کمیته‌ی پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه با اشاره به بازداشت صادق شجاعی، مجید دری، سعید فیض الهی و مهدیه گلرو از دانش‌جویان دانش‌گاه علامه گفت: “برخورد قضایی و امنیتی با این چهار دانش‌جو که ناعادلانه از بدیهی‌ترین حق خود یعنی حضور در سرکلاس‌های درس و ادامه تحصیل محروم شده‌اند و با توسل به شیوه‌های مسالمت آمیز و مدنی خواستار بازگشت به کلاس درس خود شده‌اند، ناشی از هم‌سویی نهادهای قضایی و امنیتی با عوامل قانون شکن داخل ساختار دانشگاه هاست، که به منظور سرپوش گذاشتن بر عملکرد غیرقانونی و ناقض حقوق شهروندی کمیته‌های انضباطی و عوامل حراست دانشگاه دست به چنین اقدام نابخردانه‌ای زده‌اند. “
وی افزود: “نهادهای قضایی و محاکم دادگستری به جای آنکه دادرس و مرجع تظلم خواهی دانشجویانی باشند که ناعادلانه و براساس تنگ نظری عده‌ای کارمند خودسر دولت در دانشگاه از حق بدیهی خود مبنی بر ادامه تحصیل محروم شده‌اند، و در عوض برخورد و پی گیری ناقضان حقوق مشروع فرزندان این سرزمین به موجب ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی، شاکی را به جای متهم نشانده و حکم به بازداشت بزه دیده داده‌اند. “
اسدی زیدآبادی با اشاره به این‌که “بازداشت چهار دانشجویی که در محیط دانشگاه که خانه دوم آنهاست حضور دارند آن هم در نیمه شب با هیچکدام از اصول دادرسی عادلانه و مفاد قوانین آیین دادرسی کیفری همخوانی ندارد” افزود:” فارغ از مباحث حقوقی و قانونی آیا کشاندن یک دختر دانشجو و ضرب و شتم وی و سه دانشجوی پسر به هنگام بازداشت با اصول اخلاق و انسانیت سازگاری دارد؟”
سخنگوی کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه با بیان این مطلب که از منظر کمیته متبوع اش این اقدام “مصداق بازداشت خودسرانه است که در آن اصول دادرسی عادلانه نقض شده است” گفت: “انتظار و توقع قانونی از مراجع قضایی و ضابطان این است که بیش از این هزینه اقدامات غیرقانونی کمیته انضباطی و حراست دانشگاه را نپرداخته و ضمن آزادی فوری این دانشجویان هرچه سریعتر نسبت به ایجاد سازوکاری برای برخورد با کارمندان متخلف در دانشگاه و نیز احقاق حقوق نقض شده این دانشجویان اقدام نمایند. “

۱۳۸۷ آذر ۶, چهارشنبه


نگرانی بابت وضعیت سلامت و جانی چهار دانشجوری متحصن



کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که «نگران سلامتی و جان» چهار دانشجویی است که بامداد سه‌شنبه دستگیر شده‌اند.
هادی قائمی سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته که این کمپین نگران «ضرب وشتم و شکنجه» دانشجویانی است که هم‌اکنون در زندان اوین به سر می‌برند.
به گفته آقای قائمی «بازداشت، تعلیق و محرومیت از تحصیل، پاسخ دانشجویانی نیست که در جستجوی ابتدایی‌ترین حقوق خود هستند.»
مهدیه گلرو، صادق شجاعی، سعید فیض‌الله‌زاده و مجید دری، چهار دانشجویی هستند که پس از سه روز تحصن بامداد سه‌شنبه ۲۵ آذرماه، از سوی نیرو‌های امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌اند.
آن‌طور که در اطلاعیه این کمپین آمده است: ‌«در سه سال گذشته بیش از ۳۰۰ دانشجو در ایران صرفا به‌خاطر ابراز عقیده در‌باره وضعیت دانشگاه‌های خود، از تحصیل محروم و بسیاری از آنان از دانشگاه اخراج شده‌اند.»
هشت دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی از جمله این ۴ دانشجوی بازداشت شده، به‌دنبال برگزاری انتخابات انجمن اسلامی این دانشگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ به دستور حجت‌الاسلام شریعتی رئیس دانشگاه، ممنوع‌الورود شدند. متعاقب آن، این هشت دانشجو به کمیته انضباطی دانشگاه فراخوانده شده و حکم محرومیت از تحصیل دریافت کردند.
این کمپین در اطلاعیه خود از مقام‌های جمهوری اسلامی، آزادی فوری این دانشجویان زندانی را خواستار شده است.

مصاحبه با همسر صادق شجاعی


فاطمه فناییان همسرصادق شجاعی دانشجوی بازداشت شده دانشگاه علامه طباطبایی در مصاحبه با روز از علت تحصن ‏همسرش و سپس دستگیری او گفته است. صادق شجاعی دیروز همراه با مهدیه گلرو، مجید دری و سعید فیض الله زاده ‏در پی تحصنی اعتراضی توسط حراست این دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفت، سپس بازداشت و بنا بر گزارشها ‏به زندان اوین منتقل شد. فاطمه فناییان که خود فارغ التحصیل رشته ارتباطات دانشگاه علامه است در این مصاحبه ‏داستان این تحصن را باز گو کرده است. ‏

علت تحصن همسرتان و سه دانشجوی دیگر دانشگاه علامه طباطبایی چه بود؟ آیا راه دیگری جز تحصن ‏برای پی‌گیری خواسته‌های این دانشجویان وجود نداشت؟

این دانشجویان تنها و تنها خواسته‌شان، ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل‌ بود. مسئولان دانشگاه در این دو سالی که این ‏دانشجویان محروم از تحصیل بوده‌اند، هیچ کاری برای آن‌ها نکردند. با این احکام سنگین سه و چهار ترم محرومیت از ‏تحصیل هم کم‌کم سنوات تحصیلی‌شان تمام می‌شود و با آنکه تنها یک ترم یا دو ترم از تحصیل‌شان باقی مانده‌است، ‏ناگزیر از دانشگاه اخراج خواهند شد. لذا تحصن آخرین راه باقی‌مانده پیش روی این دانشجویان بود. آن‌ها به وزارت ‏علوم مراجعه کردند، مقابل وزارت علوم و مجلس تحصن کردند. به بسیاری از شخصیت‌ها از جمله ریاست قوه قضاییه ‏نامه نوشتند. سه، چهار بار خواستند صدرالدین شریعتی[ ریاست دانشگاه علامه] را ببینند، اما ایشان حاضر نشد آن‌ها را ‏ببیند و بابا آن‌ها صحبت کند. حتی آن‌ها را به دانشکده‌ها نیز راه نمی‌دادند تا بتوانند با رؤسای دانشکده‌ها صحبت کنند. ‏نامه‌های مختلف شخصی و سرگشاده به آقای شریعتی نوشتند. ولی هیچ کس کوچک‌ترین پی‌گیری‌ای نکرد و حتی ‏حاضر نشدند بپرسند مشکل شما چیست، در حالیکه این امر در حیطه وظایف این ارگان‌ها است. یعنی قوه قضاییه ‏می‌توانست پی‌گیری کند، چون این دانشجویان کتک خورده‌بودند، از دانشگاه بیرون شده‌بودند. حتی اتهامات واهی جعل ‏و سرقت به این دانشجویان زده‌بودند. به عنوان نمونه در حکمی که برای آقای شجاعی از سوی کمیته انضباطی صادر ‏شده‌بود، جرم جعل و سرقت ذکر شده‌بود.‏

این حکم بر اساس چه مستنداتی صادر شده‌بود؟ آیا مستنداتی وجود داشت؟

هیچ! هیچ مستنداتی نداشتند. دلیل این احکام اعتراض‌های این دانشجویان بود. اما چون دلیل مستندی نداشتند، اتهاماتی ‏واهی نظیر جعل و سرقت اموال خارج از دانشگاه‌ را به آن‌ها زدند. در صورتی که این اتهام در صورت صحت آن ‏ربطی به کمیته انضباطی دانشگاه ندارد. در کل همه پرونده‌ها مبهم و کارهای مسئولان امر در این مدت نامشخص ‏بوده‌است. ‏

با این حال احکام سه و چهار ترم تعلیق از تحصیل خیلی سنگین است. علت صدور این احکام چه بوده و چرا ‏دانشگاه تا این حد سخت‌گیرانه با این دانشجویان برخورد کرده‌است؟

فضای دانشگاه علامه طباطبایی، دو، سه سالی است که پس از آمدن آقای شریعتی، بسیار سنگین شده‌است. هیچ حرفی ‏نمی‌شود زد و هیچ کاری نمی‌توان کرد. کار این دانشجویان نیز در حد این بوده‌است که مثلاً به اقتصاد اسلامی یا فلسفه ‏ملاصدرا اعتراض کنند یا نشریه منتشر کنند و از مسئولان انتقاد کنند. ولی در مقابل ۳۲ نفر با حکم تعلیق از تحصیل ‏مواجه شدند که کم‌کم توانستند به دانشگاه برگردند، ولی هنوز خیلی‌هایشان از خوابگاه و امکانات رفاهی محروم‌اند؛ چند ‏نفر دیگر هم هستند که هنوز محروم از تحصیل هستند و حتی از دانشگاه اخراج شده‌اند. اما اصولاً دلیلی برای این ‏برخوردها وجود ندارد. آقایان کوچک‌ترین انتقادی را برنمی‌تابند و نمی‌توانند تحمل کنند و به همین خاطر با هر اتفاق ‏کوچکی، تمام توان خود را به کار می‌برند تا هر اتهامی را به دانشجویان وارد کنند.‏

برخورد مسئولان دانشگاه با تحصن این دانشجویان چگونه بود؟

وحشتناک. در حالی که تنها خواسته دانشجویان ورود به دانشگاه بود، حتی حاضر نشدند یک نامه و تعهد کتبی در این ‏مورد بدهند، مبنی بر اینکه این دانشجویان می‌توانند در ترم بهمن ماه ثبت نام کنند. یعنی مسئولان حتی حاضر نشدند کف ‏خواسته‌های دانشجویان را بپذیرند. از سویی تلاش‌شان در جهت ایجاد تفرقه میان خود دانشجویان بودند، که خوشبختانه ‏نتوانستند میان این چهار دانشجو تفرقه ایجاد کنند. هم‌چنین می‌خواستند دیگر دانشجویان را در مقابل این دانشجویان قرار ‏دهند و به دیگر دانشجویان می‌گفتند ما به این دانشجویان کمک کرده‌ایم، ولی خواسته این دانشجویان چیز دیگری است و ‏هدف این‌ها بازگشت به دانشگاه نیست که خوشبختانه موفق به این کار هم نشدند. از سوی دیگر، مدام تهدید می‌کردند و ‏می‌گفتند که به احتمال ۷۰ تا ۸۰ درصد شما را می گیریم و بازداشت می شوید یا اینکه الآن از دانشگاه بروید و بعداً ‏مراجعه کنید.‏

واکنش دیگر دانشجویان نسبت به این تحصن چگونه بود؟

خیلی خوب بود. دانشجویان خیلی همراهی کردند. در تمام مدت با بچه‌ها بودند. مخصوصاً روز دوشنبه، پس از آن ‏برخورد مأمور حراست دانشگاه با خانم گلرو و سیلی‌ای که به صورت ایشان زد، دانشجویان دیگر تاب نیاوردند و فشار ‏آوردند و حدود صد دانشجو از داخل دانشگاه و دویست تا دویست و پنجاه نفر از دانشجویان از خارج دانشگاه فشار ‏آوردند و در دانشکده را شکستند و این چهار دانشجو را به داخل دانشکده هدایت کردند، که در این جریان هیچ یک از ‏این چهار دانشجو حضور نداشتند. در تمام مدت دیگر دانشجویان همراه این چهار دانشجو بودند و حتی نمی‌خواستند به ‏کلاس‌هایشان بروند که این چهار دانشجو از آنها خواستند، تجمع‌شان را رها کنند و به کلاس‌هایشان بروند تا فضای ‏دانشگاه ملتهب نشود. یعنی دانشجویان واقعاً به دنبال برگزاری تحصنی آرام بودند تا به خواسته خودشان که ورود به ‏دانشگاه بود، برسند. ولی متأسفانه مسئولان دانشگاه تاب نیاوردند و این چهار دانشجو بازداشت شدند.‏

در مورد جزئیات بازداشت این دانشجویان بگویید؟ این بازداشت توسط چه ارگانی صورت گرفت و آیا ‏حکمی مبنی بر بازداشت این دانشجویان ارائه شد؟

شب گذشته، من و خواهر خانم گلرو هم همراه این چهار دانشجو بودیم. خانواده آقای دری و فیض‌الله‌زاده هم تا ساعت ۱ ‏بیرون در نشسته بودند و نیم ساعت پس از آنکه رفتند، یعنی ساعت ۱:۳۰ پس از نیمه شب، حراست دانشگاه، وارد ‏دانشکده شد و با تهدید و فحش، ما را مجبور کردند از دانشگاه خارج شویم. وقتی از دانشگاه خارج شدیم، سه ماشین ‏پلیس نیروی انتظامی مقابل دانشکده بودند و اسم این چهار دانشجو را خواندند و گفتند جهت پاره‌ای از توضیحات باید با ‏آن‌ها به کلانتری بروند. اما حکمی که داشتند از طرف دادگاه انقلاب بود. حتی با من و خواهر خانم گلرو که آن‌جا دم در ‏ایستاده و منتظر همسر خانم گلرو بودیم، رفتار خیلی زشت و بی‌ادبانه‌ای داشتند. از طرفی نزدیک به سی نفر از عوامل ‏حراست، که آن‌جا دم در ایستاده‌بودند و بردن بچه‌ها را تماشا می‌کردند و خود آقای دهقان[ رئیس حراست دانشگاه علامه ‏طباطبایی] حرف‌های خیلی زشت و توهین‌‌آمیزی به ما زدند. ‏

از مکان نگهداری این دانشجویان خبری دارید؟

آن‌ها را اول به کلانتری منطقه سعادت‌آباد بردند. پس از آن در تماس کوتاهی که آقای شجاعی، گویا با تلفن کارتی از ‏آن‌جا با من داشتند، گفتند که می‌خواهند آن‌ها را به پلیس امنیت منتقل کنند. اما هنوز مشخص نیست که آن‌ها را کجا ‏خواهند برد و تا کنون که مقابل پلیس امنیت هستم[ ساعت ۱۰:۳۰] خبری نیست.‏

پیش از این هم این دانشجویان تهدید شده‌بودند؟

بله، چند بار به آن‌ها گفته بودند که شما را می‌گیریم و مثلاً دو باری که من خودم آن‌جا بود، بارها به من می‌گفتند که ‏این‌ها را باید بازداشت کنیم تا بفهمند… اما بچه‌ها از دیروز( دوشنبه) اعلام کردند که اگر برخورد خشونت‌آمیزی با آن‌ها ‏شود، آن شب( یعنی دوشنبه شب) وارد فاز اعتصاب غذا می‌شوند. و لحظه‌ای که آن‌ها را گرفتند، تأکید کردند که ما از ‏همین لحظه وارد اعتصاب غذا می‌شویم و الآن در اعتصاب غذا به سر می‌برند.‏

بیانیه‌ی انجمن حامیان حق تحصیل در خصوص بازداشت 4 دانشجوی علامه



انجمن حامیان حق تحصیل با صدور بیانیه ای نسبت به بازداشت 4 دانشجوی محروم از تحصیل اعتراض کرد در این بیانیه آمده است:


بار ديگر مطرح كردن آرام و مسالمت‌آميز بديهي‌ترين حق مندرج در قانون اساسي جمهوري اسلامي با برخورد شديد مجريان قانون اساسي روبرو شد. تحصّن محدود و آرام چهار دانشجوي دانشگاه علامه طباطبائي در اعتراض به محروم شدن از تحصيل با توهين و سپس ضرب و شتم مواجه شد و بالاخره صبح سه‌شنبه 5 آذر، يك دختر و سه پسر دانشجو به شكلي بسيار زننده توسط حراست به بيرون از دانشگاه كشانده شدند تا بازداشت آنان در پشت درب توسط نيروها‌ي امنيتي و انتظامي ، ورود پليس به حريم مقدس دانشگاه تلقي نشود. مهديه گلرو ، مجيد درّي، صادق شجاعي و سعيد فيض‌الله زاده پس از نامه‌نگاري‌ها و مراجعات متعدد به بسياري مقامات وزارت علوم و حتي مجلس نه تنها پاسخي قانوني دريافت نكردند بلكه با توهين و تهديد روبه‌رو شده و سرانجام به اين نتيجه رسيدند كه آرا‌م در دانشكده خود بنشينند ، ولي سرانجام به زندان برده شدند.

اين در حالي است كه قانون اساسي به عنوان ميثاق خون شهدا و بنيا‌نگذاران انقلاب اسلامي دستوري كاملاًً بر‌عكس را صادر كرده‌است ؛ يعني حتي براي به زندان برد‌ه‌شدگان (مجرمين) نيز حق ادامه تحصيل قائل شده است. انجمن حاميان حق تحصيل در حالي كه دست‌اندركار تهيه بيانيه‌اي در مورد تحصّن و اعتراض مسالمت‌آميز 4 دانشجوي انجمن اسلامي علامه بود با خبر سر‌كوب آنان مواجه شد و سپس خبر نا‌منتظره‌ي بازداشت فرزندانمان منتشر شد . بنابراين انجمن حق خود مي‌داند كه پيرو اطلاعيه‌هاي قبلي و بدنبال مذاكرات پيشين انجام شده با برخي مقامات ذيربط و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ، هشدار شديد خود را نسبت به عواقب سوء اين اقدامات غير قانونيِ بخش تندرو حاكميت اعلام نمايد. بديهي است طرح شكايت از آمرين و عاملين اين واقعه ‌ناگوار و پي‌گيري قضايي از حقوق مسلّم خسارت‌ديدگان است

تماس تلفنی صادق شجاعی از زندان اوین


صادق شجاعی صبح امروز از قرنطینه زندان اوین با همسر خود تماس گرفت.

صادق شجاعی دانش‌جوی محروم از تحصیل دانش‌گاه علامه که به همراه 3 دانش‌جوی دیگر به مدت 3 روز در مقابل دانش‌گاه علامه تحصن کرده بودند و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند، پس از انتقال به پلیس امنیت و از آن‌جا به شکنجه‌گاه اوین، صبح امروز طی تماس تلفنی با همسر خود، از حضور خود در قرنطینه‌ی زندان اوین خبر داد.

این در حالی است که صبح امروز، خانواده‌ی این دانش‌جویان با حضور در دانش‌کده‌ی ادبیات و علوم اجتماعی دانش‌گاه علامه، خواستار ملاقات با رییس دانش‌کده و رییس حراست بوده‌اند که به هیچ یک از آن‌ها اجازه‌ی ملاقات داده نشده است.

شریعتی رییس دانش‌کده‌ی ادبیات و علوم اجتماعی دانش‌گاه علامه و حمید سیدی رییس حراست این دانش‌کده خود از شکنجه‌گران زندان اوین هستند که طی مدت حضور خود در دانش‌کده با توجه به این که خدمت رسانی به دانش‌جویان وظیفه‌ی اصلی آن‌ها بوده است، تنها به آزار و اذیت دانش‌جویان پرداخته و آن‌ها را از تحصیل محروم کرده‌اند.

۱۳۸۷ آذر ۵, سه‌شنبه

اظهارات کذب سیدی رئیس حراست دانشگاه علامه




حمید سیدی رئیس حراست دانش‌گاه علامه که خود از اعضای یکی از پایگاه‌های بسیج مسجد جامع نارمک واقع در خیابان سمنگان تهران است و به خاطر دوستی نزدیک به احمدی‌نژاد به این سمت نائل شده است و در ضمن یکی از بازجویان و شکنجه‌گران وزارت اطلاعات است در سخنانی سراسر کذب ادعا کرده که 4 دانشجوی متحصن محروم از تحصیل دانش‌گاه علامه ماموران حراست دانش‌گاه را مورد ضرب و شتم قرار داده اند.


این اظهارات کذب از سوی رئیس قانون شکن و دروغ‌گوی دانش‌گاه علامه مورد تکذیب فاطمه فنائیان همسر صادق شجاعی یکی از 4 دانش‌جوی متحصن بازداشتی دانش‌گاه علامه قرار گرفته است.
وی می‌گوید: این چهار نفر مرتکب کاری خلاف قانون نشدند و به هیچ عنوان در روند کار دانش‌گاه اخلال ایجاد نکردند. آن‌ها در اعتراض به احکام خود در دانش‌گاه متحصن شدند و حتا زمانی که تعدادی از دانش‌جویان می‌خواستند در حمایت از آن‌ها تجمع کنند مانع انجام این کار شدند تا نظم دانش‌گاه به هم نخورد.


وی با رد ضرب وشتم نگه‌بانان توسط این چهار نفر اظهار داشت: در شب اول تحصن نگه‌بانان آن‌ها را به زور از دانش‌گاه خارج کردند به گونه‌یی که همسر من را روی زمین می‌کشیدند و حتا یکی از نگه‌بانان به گوش مهدیه گلرو سیلی زد.»



چهار تن از دانش‌جویان دانش‌گاه علامه طباطبائی که در اعتراض به احکام جدید کمیته انضباطی خود در این دانش‌گاه متحصن شده بودند شب گذشته با شکایت مسئولین دانش‌گاه بازداشت شدند؛ داریوش قنبری معتقد است که این‌گونه محدودیت‌ها برای دانش‌جویان بی ارتباط با احتمال حمایت آن‌ها از اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری نیست. سخن‌گوی فراکسیون اقلیت مجلس هشتم در گفت‌وگو با خبرنگار فرارو گفت: ما با توجه به سوگندی که در راستای دفاع از مردم یاد کردیم وظیفه‌ی خود می‌دانیم که این‌گونه مسائل را پی‌گیری کنیم و با توجه به این‌که در مجموع تعهداتی نسبت به جامعه به شکل کلی و تعهداتی نیز نسبت به هم‌فکران‌مان به شکل خاص داریم، سعی‌مان براین است کسانی که در چهارچوب‌های قانونی فعالیت می‌کنند چه در دانش‌گاه و چه در جاهای دیگر مورد حمایت‌های قانونی قرار گیرند و هرگونه محدودیت یا ممنوعیتی که در راستای فعالیت‌های این افراد در هرجائی شکل بگیرد خودمان را ملزم می‌دانیم چه به شکل انفرادی و چه به در قالب فراکسیون به دفاع از این افراد و گروه‌ها بپردازیم.»
وی خاطر نشان کرد: «من از دانش‌جویان می‌خواهم که این مسائل را به ما منتقل کنند تا با توجه به اسناد و مدارکی که در اختیار داریم از طریق مراجع قانونی وضعیت آن‌ها را پی‌گیری کنیم.»
این نماینده‌ی اصلاح طلب مجلس هشتم در پاسخ به این سوال که آیا تشدید برخورد با دانش‌جویان ارتباطی به احتمال حمایت آن‌ها از اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دارد یا خیرگفت: «مسلما بی ارتباط نیست. شکی نیست یکی از پایگاه‌های مهم اصلاحات دانش‌گاه است و در مجموع دولت تمایلی به فعالیت دانش‌جویان ندارد چون هرگونه فعالیت دانش‌جویان را به نفع طیف اصلاحات تلقی می‌کند و درصدد است تا جائی که می‌تواند اجازه ندهد چنین فعالیت‌هائی در آستانه‌ی انتخابات توسعه پیدا کند.»