۱۳۸۷ آذر ۱۲, سه‌شنبه

چهار دانشجوی دانشگاه علامه آزاد شدند

ساعاتي پيش ، چهاردانشجوي بازداشتي دانشگاه علامه به نامهاي مهديه گلرو ، سعيد فيض الله زاده , مجيد دري و صادق شجاعي که در تاريخ 5 آذرماه 87 در پي تحصن مسالمت آميز جهت تحقق خواسته خود مبني بر بازگشت به دانشگاه و ادامه تحصيل بازداشت شده بودند ، آزاد گرديدند.

نامبردگان ظهر روز جاري به معاونت امنيت دادگاه انقلاب منتقل و پس از بازگشت به زندان ساعتي پيش پس از 8 روز بازداشت توام با اعتصاب غذا از زندان اوين آزاد گرديدند.

لازم به ذکر است بازداشت اين افراد مورد اعتراض وسيع تشکلات حقوق بشري و فعالان دانشجويي قرار گرفته بود.

سیدی رییس حراست دانشگاه علامه: ما دانش‌جویان را دوست داریم!!!

مهدیه گلرو ، سعید فیض الله زاده ، مجید دری و صادق شجاعی دانشجویان محروم شده از تحصیل دانشگاه علامه طباطبایی تهران که ۵ آذر ماه به دنبال تحصن در برابر این دانشگاه بازداشت شدند، هم‌اکنون در زندان اوین و در اعتصاب غذا به سر می برند.
این ۴ دانشجو در تحصن خود که به مدت سه روز ادامه داشت، خواستار بازگشت دوباره به کلاس های درس شده بودند.این دانشجویان پیشتر به دلیل اعتراض به تعطیلی نشریات دانشجویی دانشگاه علامه و برخوردهای امنیتی با تشکل های مستقل دانشجویی در این دانشگاه از تحصیل محروم شدند.
به گفته خانواده دانشجویان بازداشت شده به رادیو فردا، مسئولان حراست این دانشگاه به صورت غیر رسمی دلیل بازداشت آن‌ها را ایجاد اغتشاش در دانشگاه اعلام کردند.
حمید سیدی، مسوول حراست دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گویی با رادیو فردا به پرسش‌هایی پیرامون بازداشت این دانشجویان پاسخ داده است.
رادیو فردا: در رابطه با دانشجویان بازداشت شده، می خواستیم ببینم موضع شما در این باره چیست؟
چه ربطی به شما دارد؟
به خاطر این که گزارش تهیه می‌کنم و می‌خواهم موضع شما را را بدانم تا شنونده‌ها، بتوانند قضاوت کنند.
این چه ربطی به شما دارد؟
به عنوان بخشی از رسانه جمعی، از شما سئوال می کنم، شما می توانید پاسخ دهید.
کار خلاف ضابطه ای کردند، دانشجویان خودمان هستند، مسلما آزاد می‌شوند و می‌روند سر درس خود.
خانواده آن‌ها می‌گویند، شما اتهام زده اید، که این دانشجویان اغتشاش کرده اند.
نه، اصلا” چنین چیزی نیست.
یعنی شما قبول ندارید، که اینها در دانشگاه اغتشاش کرده اند؟ منظور آن چیزی است که به خانواده آن‌ها گفته‌اید.
خیر، من چنین چیزی نگفتم.
پس چرا این‌ها سر کلاس‌ها بر نمی‌گردند؟
قبلا کاری خلاف ضوابط دانشگاه انجام داده بودند؛ برخوردی با آنها شده بود، موعدش که تمام شود، می روند مانند بقیه دانشجویان درس می‌خوانند.
ولی گفته شده، شما به نیروی انتظامی نامه نوشتید که این‌ها را به دلیل تحصنی که «غیرقانونی» می دانستید بازداشت کنند.
نه ما اصلا چنین کاری نکردیم.
آقای سیدی، پس چگونه این‌ها بازداشت شدند؟
کار خلاف ضابطه و مقررات کرده بودند.
منظور شما ازکار خلاف چیست؟ چون کار خلاف مصداق‌های گوناگونی دارد.
خلاف ضوابط و مقررات عمل کرده بودند. مثل همه جای دنیا. تخلف کرده بودند، تعلیقی می خورند.
آقای سیدی، همه جای دنیا، دانشجو را از دانشگاه اخراج یا پلیس را وارد دانشگاه نمی‌کنند.
آن‌طوری که تلویزیون‌های شما نشان داده، پلیس چنان دانشجویان را در دانشگاه می‌زند که نفس نمی‌توانند بکشند. حالا ما گفتیم تخلفی کردید؛ ضوابطی وجود دارد، [شما] اشتباه کردید.
شما می‌توانید بگویید، که تخلف این دانشجوها چه بوده؟
از خود آن‌ها سئوال کنید.
خود آن‌ها می گویند ما خلافی نکردیم. اگر شما نگویید فقط حرف آنها گفته می‌شود. ما می‌خواهیم که فقط حرف آن‌ها نباشد، حرف شما هم باشد که مردم قضاوت کنند.
مردم [خودشان] قضاوت می‌کنند. ما شانزده هزار دانشجو داریم، چرا این چهار نفر؟
گفته شده که شما برای پنجاه نفر حکم تعلیق صادر کرده‌اید.
ما دانشجویان را دوست داریم، اگر هم دانشگاه کاری می‌کند، بزرگتری می‌کند که این‌ها از این به بعد یاد بگیرند که در اجتماع چگونه عمل کنند. قواعد بازی دموکراسی را باید یاد بگیرند، نمی‌توانند خلاف ضوابط کاری کنند.
قواعد دموکراسی این است، که اگر شخصی مخالف شما باشد، نباید او را به زندان بفرستید، ولی این‌طور که مشخص است به هرحال یک نفر از این ۴ دانشجو شکایت کرده و خانواده‌ها می‌گویند که شما [ آقای سیدی] به آن‌ها گفته‌اید، که از آن‌ها شکایت کرده‌اید.
آن‌ها مخالف ما نیستند، موافق ما هستند. ولی اشتباهاتی کردند و تمام که شود می‌آیند، مانند بقیۀ دانشجوها، درس می خوانند.
خود شما هم گفتید، تعدادی بودند، که همه برگشتند سر درس و زندگی خود.قبول دارید، که بازداشت آن‌ها، کار اشتباهی بوده؟
من چیزی را قبول یا رد نمی کنم، در تمام جاهای دنیا کسی که تخلف کند و خلاف ضوابط عمل کند، باید تبعات کار خویش را بپذیرد. ما هم رافت اسلامی داریم، آن‌ها را کمک می‌کنیم [تا] سر درس خود برگردند.
آقای سیدی، شما از رافت اسلامی صحبت می‌کنید ولی این‌ها را به زندان فرستادید. پیامبر اسلام گفته بود «برای یاد گرفتن دانش تا چین هم بروید»، ولی نگفته بود، که به زندان بفرستید.
اصلا چنین چیزی نیست. وقت دیگری تماس بگیرید، بحث دیگری کنیم، من در خدمت خواهم بود.
ولی بحث تخلف این‌ها، دقیقا چه بوده؟
اجازه بفرمایید؛ اینها خلاف ضوابط دانشگاه عمل کرده‌اند.
ضوابط دانشگاه چه چیزی بوده، که این‌ها خلاف آن عمل کرده‌اند؟ فقط این را بگویید ممنون می‌شویم.
من که الان نمی‌توانم مفصل با شما صحبت کنم. به هر حال، امروز و فردا انشاءالله آزاد می‌شوند و مانند سایر دانشجوها، سر درس خود می‌آیند.
ولی این‌طور که مشخص است، این‌ها در این مدت در تلاش بودند که به دانشگاه برگردند ولی شما آن‌ها را به دانشگاه راه ندادید.
نه این‌ها می‌خواستند کارهای دیگری کنند. خلاف ضوابط عمل کردند، نحوه خواسته آن‌ها هم خلاف ضوابط بود. ما می خواستیم یاد بگیرند که چگونه طبق ضوابط عمل کنند.
فکر می کنید، وقتی از زندان آزاد شوند، ضوابط را یاد گرفته‌اند؟
انشاءالله، که دیگر یاد گرفته‌اند.
منبع: رادیو فردا

پی نوشت: سیدی مسئول حراست دانش‌کده‌ی ادبیات و علوم اجتماعی دانش‌گاه علامه و عضو پای‌گاه بسیج مجسد جامع نارمک از مسببان اصلی محرومیت از تحصیل بیش از 50 تن از دانش‌جویان دانش‌گاه علامه است. این شخص تا کنون بارها و بارها دانش‌جویان محروم از تحصیل را از طرق مختلف مورد تهدید قرار داده و راه دانش‌جویان برای ورود به دانش‌گاه را بسته است.

۱۳۸۷ آذر ۱۰, یکشنبه

فشار برای شکستن اعتصاب غذا


چهار دانشجوی دانشگاه علامه تحت فشار مسئولین زندان اوین برای شکست اعتصاب غذا هستند. امروز رئیس زندان اوین به همراه مامورین زندان صادق شجاعی را تحت فشار قرار دادند تا وی به اعتصاب غذای خود پایان دهد. آن‌ها برای این منظور دست به عوض کردن سلول صادق شجاعی در اندرزگاه (بند) 7 زندان اوین کرده اند. صادق شجاعی اعلام کرده است تا رسیدن به خواسته‌های قانونی و مشروع خود مبنی بر آزادی و بازگشت به دانشگاه به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.


چهار دانشجوی دانشگاه علامه در طی سال گذشته بارها به مسئولین دانشگاه علامه مراجعه کرده و خواستار بازگشت به دانشگاه شده‌اند، آن‌ها بارها و بارها با نامه‌نگاری و تماس‌های حضوری با مسئولین دانشگاه از جمله شریعتی ریاست دانشگاه علامه و سیدی ریئیس حراست دانشگاه تقاضای قانونی و مشروع خود را مطرح کردند، اما همچون دیگر دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه علامه درها را بر روی خود بسته دیدند. آن‌ها با نامه‌نگاری به وزیر علوم و نماینده‌گان مجلس بر خواسته‌های مشروع و قانونی خود پای فشردند، اما وزیر علوم دولت نهم و نماینده گان نیز به خواسته‌های آنان وقعی ننهادند. آن‌ها حتا با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی به اعتراض‌های خود برای بازگشت به دانشگاه ادامه دادند، اما در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت و از محب دور شدند.

این دانشجویان در طوب چهار ترم محرومیت از تحصیل از تمامی راه‌های قانونی و مسالمت‌آمیز به اعتراض‌های خود ادامه دادند تا بتوانند زمینه‌ی بازگشت خود به دانشگاه را فراهم کنند.

در آخر آن‌ها مجبور شدند شنبه‌ی هفته‌ی گذشته در مقابل در دانشکده‌ی ادبیات و علوم اجتماعی دانشگاه علامه دست به تحصن مسالمت‌آمیز بزنند. اما این تجمع در سه روز اول با برخورد خشن مامورین حراست دانشگاه علامه مواجه شد. به طوری‌که دانشجویان متحصن را صدها متر روی زمین می‌کشاندند و از دانشگاه بیرون می‌انداختند.

در شب سومین روز تحصن صادق شجاعی، مهدیه گلرو، سعید فیض‌الله و مجید دری با شکایت مسئولین دانشگاه علامه و پافشاری آن‌ها بازداشت و روانه‌ی زندان اوین شدند.

هم‌اکنون این چهار دانشجو در ششمین روز اعتصاب غذای خود در زندان اوین هستند. قرار وثیقه‌ی آن‌ها نیز در اقدامی خلاف قانون تایید نمی‌شود و تحت فشار مسئولین زندان برای شکستن اعتصاب غذای خود هستند.


امروز پدر صادق شجاعی به دادگاه انقلاب مراجعه کرده است، اما مسئولین دادگاه انقلاب گفته‌اند که نام صادق شجاعی به عنوانی زندانی در آن‌جا ثبت نشده و هیچ پرونده‌ای ندارد.


کمیته‌ی پیگیری آزادی دانشجویان متحصن خواستار آزادی آنان و بازگشت همه‌ی دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه است.