۱۳۸۷ آذر ۷, پنجشنبه

ادامه تحصیل حق دانشجو است/ بیانیه کمیته در اعتراض به بازداشت 4 دانشجوی علامه




ماده بیست و ششم اعلامیه جهانی حقوق بشر
"هر کس حق دارد که از آموزش و پرورش بهره مند شود"
چهار دانشجوی دانشگاه علامه که در اعتراض به محرومیت خود از ادامه تحصیل، اقدام به برگزاری تحصن نموده بودند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین انتقال یافتند.
مجید دری، مهدیه گلرو، سعید فیض الله و صادق شجاعی دانشجویانی که پس از اعتراض به تعطیلی نشریات دانشجویی دانشگاه علامه، و برخوردهای امنیتی با تشکل های دانشجویی در اردیبهشت ماه سال ۸۶ از سوی کمیته انضباطی احکام 3 و 4 ترم محرومیت از تحصیل را دریافت کرده بودند، از روز شنبه در دانشکده ادبیات علامه تحصن خود را آغاز نمودند. این دانشجویان در مدت تحصن خود، بارها از سوی مأموران حراست دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سرانجام شامگاه دوشنبه، پس از گذشت 3 روز از زمان اعتصاب، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
حق تحصیل از ابتدایی ترین حقوق شهروندی است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی نیز به رسمیت شناخته شده است، با این حال در سال های اخیر فعالان دانشجویی به سبب فعالیت های منتقدانه خود، از ادامه تحصیل محروم می شوند. این حربه از سوی کمیته های انضباطی به عنوان اهرمی برای فشار بر دانشجویان در جهت متوقف نمودن فعالیتهایشان صورت می گیرد.
در سال های گذشته، صدها دانشجو با احکام کمیته های انضباطی از ادامه تحصیل محروم شده اند.
آنچه مسلم است، بازداشت دانشجویانی که در اقدامی مدنی و مسالمت آمیز ابتدایی ترین حق خود یعنی بازگشت به کلاس درس را طلب می کرده اند، ناقض قوانین داخلی و بین المللی تلقی می شود.
کمیته گزارشگران حقوق بشر، بازداشت 4 دانشجوی دانشگاه علامه را امری غیرقانونی دانسته و آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان را خواستار است.
بدیهی است ادامه بازداشت دانشجویان، نه تنها منجر به خاموش شدن صدای اعتراض آنان نخواهد شد، بلکه افکار عمومی را بیش از پیش در جریان نقض حقوق آنان و سیاستهای غیرقانونی و غیرانسانی حاکم بر محیط دانشگاه، قرار می دهد.
کمیته گزارشگران حقوق بشر

هیچ نظری موجود نیست: